Satakunnan maakuntakylä

Satakunnan maakuntakylä 2019 on Sydänmaan kylä Eurajoella

Vuoden 2019 maakuntakyläkilpailuun ilmoittautui mukaan 5 kylää: Kyläsaari Porista, Sydänmaa ja Linnamaa Eurajoelta, Hinnerjoki Eurasta ja Kankaanpää Säkylästä. Maakuntakylän valinta tapahtui kylän lähettämän vapaamuotoisen hakemuksen sekä tuomariston kyläkierroksella toteutetun esittelyn perusteella. Tuomaristoon kuuluivat jäsenet SataKylät ry:stä, vuoden 2018 maakuntakylästä Ylisenpään kylistä Raumalta sekä Satakuntaliitosta. Kylien asettaminen paremmuusjärjestykseen oli tuomaristolle jälleen kerran haastava tehtävä. Voittajaa valittaessa oli huomioitava jokaisen kylän omat vahvuudet ja erityispiirteet. Vuoden 2019 Satakunnan maakuntakyläksi, Satakunnan järjestyksessään 25. maakuntakyläksi, valittiin Sydänmaan kylä Eurajoelta.

Tuomariston vakuuttivat seuraavat asiat Sydänmaan kylässä:

• Kylätoimintaa on voimakkaasti uudistettu,toiminta on raikasta ja oivaltavaa. Toimintaa on keskitetty yhden yhdistyksen alle.
  • Samalla on pidetty kiinni perinteistä, kuten 1930 -luvulta asti vietetystä yhteisestä vappujuhlasta.
  • Sydänmaasta on tehty brändi, kylällä on mm. oma logo
  • Kylällä on selvästi hyvä henki ja ylpeys omasta kylästä välittyy myös kävijöille
  • Nuorempia kyläläisiä on saatu hienosti mukaan toimintaan
  • Kylätoiminnan arvot on tarkkaan määritelty ja kylälle on luotu selkeä tulevaisuuden visio, mm. uusasukashankintaa on mietitty
  • Yhteistyötä muiden toimijoiden (mm. Otsola ja SEKK) tehdään aktiivisesti
  • Viestintä on erittäin tehokasta ja kylä näkyy myös sosiaalisessa mediassa, nykyteknologiaa, kuten videoita, osataan hyödyntää monipuolisesti
  • Kylän avoin hakemus oli erittäin hieno

Satakuntaliitto myöntää maakuntakylälle 3400 euron palkintorahan. Maakuntakyläkilpailun järjestävät yhteistyössä SataKylät ry ja Satakuntaliitto.

Satakuntaliitto ja SataKylät ovat maakuntakylän valinnalla halunneet nostaa esiin kylien monipuolista asukastoimintaa sekä lisätä kylätoiminnan tunnettavuutta ja näkyvyyttä. Kylätoiminnalla on suuri merkitys kyläalueiden elinvoimaisuuden, identiteetin ja hyvinvoinnin kehittämisessä. Kilpailu on avoin kaikille Satakunnan kylille. Vuonna 2015 tehdyn linjauksen mukaan myös niille kylille, joiden edellisestä maakuntakylävalinnasta on kulunut 10 vuotta tai enemmän. Jo kertaalleen palkittujen kylien tulee hakemuksessaan osoittaa vahvat perusteet sekä uudet, kokonaan edellisen palkitsemisen jälkeen toteutetut voimannäytteet ja meriitit, joilla kylää arvioidaan kilpailussa. Panelian kylä oli tästä ensimmäinen esimerkki. Kylä on palkittu edellisen kerran vuonna 2006, mutta uusi maakuntakylätunnustus myönnettiin sen jälkeen tapahtuneesta ansiokkaasta toiminnasta vuonna 2017.

Satakunnan maakuntakylät vuodesta 1994

Satakunnassa on valittu vuoden kylä ensimmäisen kerran vuonna 1994. Voittajakylä saa palkintona Satakuntaliitolta 3.400 euroa. Kilpailu on avoin kaikille Satakunnan kylille. Maakuntakyläkilpailuun voivat osallistua myös ne kylät, joille maakuntakylätitteli on myönnetty 10 vuotta sitten tai aiemmin. Uudelleenosallistumisen perusteena oleva toiminta ja tekeminen tulee olla kaikilta osin tapahtunut edellisen palkitsemisen jälkeen ja se pitää hakemuksessa pystyä selkeästi osoittamaan. (MH 9/2014 §115).

Maakuntakylän valinta on tuonut kylien kehittämistyötä positiivisesti yleiseen tietouteen ja kannustanut kyliä jatkamaan arvokasta omaehtoista kehittämistyötä. Voittaneet kylät ovat kokeneet saaneensa palkinnon myötä runsaasti myönteistä julkisuutta ja se on nostanut kylän yhteishenkeä.

Maakuntakyliä ovat olleet:
2017    Euran Panelia
2018    Rauman Ylisenpään kylät
2019    Eurajoen Sydänmaa

(Kylän nimestä linkki kunnan, kylän tai kyläyhdistyksen kotisivulle)

Aluekehitysasiantuntija / Regional advisor
Krista
Tupala

• maakuntaohjelman laadinta ja seuranta
• alueellinen kulttuurin, matkailun ja maaseudun kehittämisen yhteistyö, kalastusasiat
• rakennerahastohankkeiden (EAKR) yhteyshenkilö
• alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) yhteyshenkilö