Kohti hyvää elämää Satakunnassa 2035

Satakunnan tulevaisuuskäsikirjan ”elävä” toteutusosa

Satakunnan tulevaisuuskäsikirjan tavoitteet ja arvopohja ovat nousseet toisaalta jo olemassa olevista vahvuuksista ja toisaalta sellaisista asioista, joita satakuntalaisten mielestä tulisi parantaa ja kehittää. Satakuntalaisen puhtaan elinvoiman elementit ovat osa elämäämme jo nyt.

”Älä heitä roskia luontoon, sammuta valot, lajittele roskat” – tuttuja lausahduksia. Perheissä vanhemmat muistuttavat lapsiaan ja lapset vanhempiaan. Päiväkodeissa ja kouluissa tehdään luontoretkiä. Kunnat, viranomaiset, oppilaitokset, yritykset ja yhteisöt miettivät uudenlaisia tapoja helpottaa ekologisuutta arjessamme. Pyhäjärvi-instituutti, Satafood ja vesi-instituutti ovat esimerkkejä satakuntalaisista toimijoista, jotka työkseen kehittävät ja etsivät uusia ratkaisuja niin puhtaaseen luontoon, juomaveteen kuin ruokaankin liittyen. Satakuntalaisina tuotemerkkeinä muun muassa Biolan, Sinituote ja Satamaito yhdistetään puhtauteen ja osaamiseen.

Kannustaminen ja vastuunkanto on etenkin lähipiirissämme läsnä jo nyt. Yrittäjyyskasvatus on nostettu tapetille ja se on joissain kouluissa osana opetussuunnitelmaa. Ulkomailta muuttaneet ihmiset ovat Eurajoella ja Honkajoella osa kunnan ilmiasua. Kaupassa on posti, hammashoitola on rakennettu bussiin, isovanhemmat järjestävät päiväkodeissa ja kouluissa erityisohjelmaa. Huitsikka kerää autottomat palvelujen ääreen, maatilalla on kehitysvammaisten palvelukoti ja mobiileja liikuntapelejä ikäihmisille testataan.

Ylläpitääksemme ja parantaaksemme satakuntalaisten hyvää elämää tarvitsemme vielä enemmän osallistujia ja tekoja. Tarvitsemme jokaisen satakuntalaisen panosta -pieniä ja isoja yhteisiä askeleita kohti puhdasta elinvoimaa, kannustavaa yhteisöllisyyttä ja ihmiskeskeisiä ratkaisuja.

Seuraavassa on askelmerkkejä kohti tulevaisuutta. Esimerkkejä tehtävistä, joita me satakuntalaiset olemme nostaneet esiin tämän käsikirjan laatimisen aikana.

Mikä on sinun askeleesi? Mitä ovat seuraavat askeleet?