Changzhou-yhteistyö

Kiinassa toimiminen edellyttää aktiivista verkoston rakentamista pitkällä aikajänteellä sekä virallisia sopimussuhteita. Satakuntaliitto allekirjoitti syksyllä 2008 virallisen yhteistyösopimuksen Changzhoun kaupungin kanssa. Sopimuksen kautta tarjotaan koko Satakunnan alueen yrityksille kontakteja Changzhousta sekä sen lähialueilta.

Changzhoun kaupunki sijaitsee Kiinan talouskasvun keskuksessa Jiangsun maakunnassa 170 km päässä Shanghaista Yangtze-joen suiston alueella. Shanghain alueella toimii puolet kaikista Kiinaan etabloituneista suomalaisyrityksistä. Arvostetun talousjulkaisun FORBESin ”Top cities in mainland China for Business 2009” -listalla Changzhou sijoittui Manner-Kiinan kaupunkien joukosta sijalle 12. Alueen vahvuuksina ovat mm. uusiutuvat energialähteet ja juomaveteen keskittyvä tutkimus ja hankkeet.

Tavoitteena on löytää tarpeiden mukaisia yhteistyökumppaneita Kiinasta. Kaikilla satakuntalaisilla yrityksillä on käytössään oman yhteyshenkilö, joka toteuttaa Changzhoussa mm. yrityskartoituksia, toimialakohtaisia selvityksiä sekä käytännön toimenpiteitä (yrityskäynnit, tilatun tavaran tarkastukset jne.). Tarjolla myös muita kontakteja ja palveluita Kiinassa.Yhteistyön koordinointia hoitaa Satakunnan ammattikorkeakoulu, tutustu lisää SAMK:in sivuilla.

Muutosjohtaja
Jukka
Mäkilä

• maakuntauudistuksen muutosjohtaja konsernihallinto (talous, hallinto, ICT, henkilöstö, viestintä)