Satakunnassa on 17 kuntaa (2017)

Eura
Kaupan ja teollisuuden kunta. Esihistorialtaan Suomen merkittävimpiä kuntia. Kunnan yli 40 järveä ovat todellinen rikkaus ja Kauttuan kylän Ruukinpuisto on varsinkin kesäisin täydellinen vierailukohde.

Eurajoki
Energistä elämää kaikin puolin. Sana sähkö keksittiin enteellisesti täällä. Olkiluodon ydinvoimalasta tunnettu kunta on myös kauniin Vuojoen kartanon koti. Luvia on mökkiläisten paratiisi kauniilla maisemilla. Kaljaasi Ihana ja Laitakari vetävät väkeä.

Harjavalta
Kaupunki on tunnettu voimakkaasta teollisuudesta ja suuryrityksistä. Emil Cedercreutzin museo ja taiteilijakoti ovat tärkeimpiä nähtävyyksiä.

Honkajoki
Karvianjoki virtaa koko kauniin laaksomaisemia täynnä olevan kylän läpi. Kunta on tunnettu yrittäjyydestä koneineen, kasvihuoneineen ja elintarviketeollisuuksineen.

Huittinen
Hulluna Huittisiin - ainutlaatuinen kivinen Huittisten hirvenpää on 7000 vuoden takaa. Vilkas linja-autoliikenteen solmukohtakaupunki ihastuttaa jokimaisemillaan. Palvelut yhdessä virkeän yritystoiminnan ja lukuisten koulutusmahdollisuuksien kanssa muodostavat toimivan kokonaisuuden.

Jämijärvi
Satakunnan helmi - liikkuvan ihmisen paratiisi Jämi: purjelentoa, hiihtoa kesällä ja golfia talvella. Asua voi keskellä upeaa maalaismaisemaa.

Kankaanpää
Seudullinen markkinapaikka, taide-, koulu- ja varuskuntakaupunki kankailla. Moderni ja omaleimainen kotikaupunki, jossa on tilaa luovuudelle. Pohjois-Satakunnan keskus, jossa on suosittu Kuninkaanlähteen karavaanarialue ja Niinisalon varuskunta.

Karvia
Vireä ja viihtyisä Karvia on keskellä läntistä Suomea ja tarjolla on varmasti pareet pirot! Maatalous, palvelut ja pienteollisuus työllistävät pienen, mutta vireän kunnan asukkaita. Karvian vetovoimatekijät ovat koko kunnan kattava valokuituverkosto, laadukkaat vapaa-aikapalvelut ja kaunis luonto.

Kokemäki
Koe Kokemäki - sen joki ja väki. Kokemäenjokilaakson vanha mahtipitäjä, jonka saarnahuoneessa piispa Henrik saarnasi ennen lähtöään Köyliöön. Kokemäenjoki halkoo maisemia, jossa graafinen ala, metalliteollisuus ja kuljetusala ovat avainsanoja. Kokemäen seutu on Satakunnan marjavakka maakunnan sydämessä.

Merikarvia
Meren, joen ja kulttuurin kunta. Merikarvianjoki on luonnonkaunis ja runsaskoskinen, erinomainen perho- ja uistinkalastusjoki. Jylhä Ouran saaristo Selkämerellä. Ihanteellinen paikka asua luonnon lähellä. Taajamassa kaikki peruspalvelut, päiväkoti, koulu, lukio ja uimahalli. Paikallisista herkuista kannattaa maistaa muun muassa Sannan savukalaa ja tyrniherkkuja.

Nakkila
Siin Nakkila kirko vaiheil. Suomen parhaiden keinutuolien koti. Nahkiaiset ovat Nakkilan ylpeys, satakuntalaista herkkua parhaimmillaan. Televisio- ja elokuvakeskus Villilässä on kuvattu muun muassa Sibelius-elokuva.

Pomarkku
Silta kotiin. Pomarkun kauniisti säilyneen kirkonkylän on Suomen arkkitehtiliitto palkinnut. Idyllistä kylää halkoo Pomarkunjoki. Tunnettu Pomarfinin kengistä. Lyhyet etäisyydet ja kaunis luonto tekevät Pomarkusta viihtyisän paikan kyläillä tai asua.

Pori
Pori Jazz, Yyteri, SuomiAreena, Kirjurinluoto, Villa Mairea. Pori on työn ja tapahtumien kaupunki. Tulevaisuus taotaan vilkkaalla kulttuurielämällä, urheilulla ja opiskelijoiden aktiivisuudella. Ruuhkattomassa, 83 000 asukkaan kaupungissa voit asua keskustan ruutukaavalla tai maaseudulla. Meri ja joki hallitsevat maisemaa. Lavia, Satakunnan sydämessä, on osa Poria 2015 alkaen. Laviassa on huimat 60 järveä ja se on antanut nimensä kivilaji lavialiitille ja Lavia-omenapuulle.

Rauma
Rauma on Suomen kolmanneksi vanhin kaupunki, jossa historia ja nykypäivä yhdistyvät. Teollisuus, satama, kaksi maailmanperintökohdetta sekä runsas kulttuuritarjonta pitävät kaupungin vireänä.

Siikainen
Luontoa käydä edellä. Laajoja erämaita, arvokkaita keidassoita ja 55 välkehtivää järveä. Siikaislaiset lasikuistit ovat puukäsityön taidonnäytteitä. Luonnonläheistä asumista.

Säkylä
Kunta tunnetaan kalaisasta Pyhäjärvestä ja kehittyvästä Huovinrinteen varuskunnasta sekä erikoistuneesta elintarviketuotannosta. Säkylän turvallinen asuinympäristö ja vireä elinkeinoelämä tarjoavat laadukkaat puitteet elää ja viihtyä. Köyliönjärven kansallismaisemassa Suomi jäi ensimmäisiin historiankirjoituksiin Lallin surmattua piispa Henrikin Köyliönjärven jäällä 20.1.1156.

Ulvila
Ulvilalla on rikas historia, sillä se perustettiin v. 1365 kolmantena kaupunkina Suomessa. Leineperin ruukki kertoo teollistumisen historiasta kuten myös Friitalan vanha nahkatehdas. Joutsijärvi on suosittu retkeilyalue.

Satakunnan kartat

Linkeistä voit ladata kartat vapaasti käyttöösi. Mainitse lähde julkaisussa, kiitos.

Satakunnassa on kolme seutukuntaa

Pohjois-Satakunnan seutukuntaan kuuluvat Honkajoki, Jämijärvi, Kankaanpää, Karvia ja Siikainen. Maaseutumaisen seutukunnan keskus on Kankaanpään kaupunki. Kankaanpää palvelee laajahkoa seutua ja kaupungissa on pientä ja keskisuurta teollista tuotantoa. Niinisalon varuskunta sijaitsee Kankaanpäässä. Pohjois-Satakunnan tärkeimmät tuotannon alat ovat tekstiili- ja nahkateollisuus, puutuotteiden valmistus ja kasvihuoneviljely.

Porin seutukunta ulottuu mereltä maakunnan kaakkoiskulmille. Seutukuntaan kuuluvat Merikarvia, Pori, Pomarkku, Ulvila, Nakkila, Huittinen, Harjavalta ja Kokemäki. Alue muodostaa maakunnan ydinalueen ja se on väestöpohjaltaan suurin maakunnan seutukunnista.

Rauman seutukunta sijaitsee Satakunnan etelä-osassa Kokemäenjokilaaksosta Varsinais-Suomen rajalle. Seutukuntaan kuuluvat Rauma, Eura, Eurajoki ja Säkylä. Seutu on vaurasta, teollista ja merellistä Länsi-Suomea. Seudulla on rikas kulttuuripohja ja -historia sekä vahva identiteetti. Seudun elinkeinorakenne on teollisuusvaltainen.

Satakunnan kunnat 2017 (Satakuntaliitto)

Satakunnan seutukunnat 2017 (Satakuntaliitto)

Kuntaliitokset

2017    Eurajoki ja Luvia --> Eurajoki