Kiina-yhteistyö

Kiinassa toimiminen edellyttää aktiivista verkoston rakentamista ja ylläpitämistä pitkällä aikajänteellä sekä virallisia sopimussuhteita.

Changzhou-yhteistyö

Satakuntaliitto allekirjoitti syksyllä 2008 virallisen yhteistyösopimuksen Changzhoun kaupungin kanssa. Sopimuksen kautta tarjotaan Satakunnan alueen toimijoille kontakteja Changzhousta sekä sen lähialueilta.

Changzhoun kaupunki sijaitsee Kiinan talouskasvun keskuksessa Jiangsun maakunnassa 170 km päässä Shanghaista Yangtze-joen suiston alueella. Shanghain alueella toimii puolet kaikista Kiinaan etabloituneista suomalaisyrityksistä. Arvostetun talousjulkaisun FORBESin ”Top cities in mainland China for Business 2009” -listalla Changzhou sijoittui Manner-Kiinan kaupunkien joukosta sijalle 12. Alueen vahvuuksina ovat mm. uusiutuvat energialähteet ja juomaveteen keskittyvä tutkimus ja hankkeet.

Tavoitteena on löytää tarpeiden mukaisia yhteistyökumppaneita Kiinasta. Kaikilla satakuntalaisilla toimijoilla on käytössään oman yhteyshenkilö, joka toteuttaa Changzhoussa mm. yrityskartoituksia, toimialakohtaisia selvityksiä sekä käytännön toimenpiteitä (yrityskäynnit, tapaamiset jne.). Tarjolla on myös muita kontakteja ja palveluita Kiinassa. Yhteistyön koordinointia hoitaa Satakunnan ammattikorkeakoulu, tutustu lisää SAMK:in sivuilla.

Ningbo-yhteistyö

Satakuntaliitto tukee lisäksi yhteistyötä Kiinan Ningbossa, jossa toteutetaan yritysyhteistyötä Haishu Ningbo China (NHC) & Ulvila-Satakunta-Finland -konseptin puitteissa. Yritysyhteistyö keskittyy erityisesti Kiinan teollisuuden modernisaatiohankkeisiin osana Made in China 2015 modernisaatio-ohjelmaa. Toimialoista painottuu maakunnan automaatio- ja robotiikkaklusteri (Robocoast). Satakuntaliiton edustaja on yhteistyön kunniakomitean ja teknisen komitean jäsen. Satakuntaliitolla on lisäksi yhteistyösopimus kiinalaisministeriön alaisen CASST-tutkimus- ja kehittämisorganisaation (China Academy of Safety Science & Technology) kanssa. Päätoimijana Ningbo-yhteistyössä on Prizztech Oy, lue lisää linkistä https://robocoast.eu/made-in-china-2025/?lang=fi