Hyviä käytäntöjä

Satakunnan vanhusneuvoston kokouksessa 5.10.2018 todettiin, että monissa maakunnan kuntien vanhusneuvostojen toimintakertomuksissa oli mainittu järjestettävän monia erityyppisiä tapahtumia. Kokouksessa päätettiin perustaa kuntien vanhusneuvostojen kanssa yhteinen hyvät käytännöt -sivusto. Tämä on nyt se sivu, jolla jaetaan vinkkejä esim. tapahtumien järjestämiseen. Yhteistyössä halutaan välittää hyvät järjestely- ja toimintatavat jakoon kaikille, jotta kenenkään ei tarvitse rakentaa omaa tapahtumaansa nollasta. Tavoitteena maakunnan yhteinen sivusto, jossa kerrotaan onnistumisista ja esitellään esimerkkejä hyvin onnistuneista tapahtumista. Sivustolle voidaan tehdä haastatteluja henkilö- ja yhdistyspohjalta.

Miten jatketaan?

Kukin Satakunnan vanhusneuvoston jäsen sekä jokainen Satakunnan maakunnan kunnan vanhusneuvoston jäsen voi lähettää esimerkkejä hyvin tehdyistä tapahtumista. Laitamme ne tänne nettisivuille kunkin halukkaan luettavaksi. Kiitos jo etukäteen yhteistyöstä.

Hyviä käytäntöjä

Hyviä esimerkkejä digitaalisuudesta Satasairaalassa

Olka-toiminta Satasairaalassa - lisätietoja: https://www.satasairaala.fi/palvelut/olka-toiminta

Nakkilan vanhusneuvoston terveisiä maakuntakierroksen tapaamiselta 2019

Olavi Mäkisen (Säkylän ikääntyvien neuvosto) tietoiskuja henkisen ja fyysisen kunnon ylläpitoon alla:

Saatesanat Olavi Mäkisen tietoiskuihin

Liikuntainfo Olavi Mäkinen osa 1

Liikuntainfo Olavi Mäkinen osa 2

Liikuntainfo Olavi Mäkinen osa 3

Liikuntainfo Olavi Mäkinen osa 4

Liikuntainfo Olavi Mäkinen osa 5

Liikuntainfo Olavi Mäkinen osa 6

Liikuntainfo Olavi Mäkinen osa 7

Liikuntainfo Olavi Mäkinen osa 8

Merikarvialla oli perjantaina 20.9.2019 ensimmäinen ikäihmisten palvelupäivä.

Kunnanvirastolla oli esillä mm: paikallisia eri palveluiden tuottajia, palvelu- ja tuote-esittelyjä, perusturvan ja kolmannen sektorian edustajia, rollaattorien ja pyörätuolien huoltoa, digineuvontaa ja PC-firman palvelujen esittelyä.

Lisäksi oli mahdollisuus virallisen valokuvan ottoon henkilökorttia ja passia varten. Valokuvaaja ehti ottaa vain vähän toistakymmentä asiakasta, jotka olivat varanneet ajan, mutta uusia kuvausaikoja varattiin sitten ainakin seuraavalle viikolle. Näihin sai kunnan neuvonnasta varata ajan. Huomiona tapahtumasta se, että kaikki eivät kiertäneet esittelijöiden tarjontaan tutustumassa, vaan monelle oli tärkeintä istua ja jutella tuttujen kanssa pöytäryhmissä.

Satakunnan Vanhustuki ry:n Yksäisyydestä aitoon kohtaamiseen -loppuraportti

Yhtenä esimerkkinä vanhustenviikon ohjelmasta Jämijärven tapahtumat vanhustenviikolla 2019.

SUMPIT – MONELLA TAPAA ONNISTUNUT TAPAHTUMA- Olavi Mäkinen, Säkylän Ikääntyvien neuvosto

Yleisöseminaari 2018

Satakunnan vanhusneuvosto järjesti yleisöseminaarin Satakunnan ammattikorkeakoulun Agorasalissa 23.10.2018. Satakunnan vanhusneuvoston kokouksessa päätettiin pääasiat ja pientyöryhmä (5 henkeä + sihteeri) kokoontui päättämään yksityiskohtaisempia asioita tapahtumaan liittyen.

- sihteeri esitti pientyöryhmälle kysymyksiä myös sähköpostilla
- tänä vuonna ei rahapulan vuoksi voitu ostaa lehti-ilmoitusta, mutta teetettiin Satakuntaliitossa juliste, mitä Satakunnan vanhusneuvoston jäsenet jakoivat sidosryhmilleen ja joka lähetettiin kaikille maakunnan kuntien vanhusneuvostoille eteenpäin jaettavaksi. Julisteen hyväksyi pientyöryhmä
- monelle kysytylle luennoitsijalle ei sopinut kyseinen päivä, joten sihteerin ollessa lomapäivillä, kysyi Irma Roininen kaksi pääpuhujaa paikalle
- sihteeri kutsui esiintyjät mukaan selvittämällä heidän puhelinnumeronsa Fonectan kautta ja soittamalla suoraan ja kysymällä mukaan. Sen jälkeen sähköpostiviesti kullekin esiintyjälle täsmentämään pyyntöä, aikaa ja palkkiota.
- Satakunnan laulun taustamusiikki oli lähetetty ennen tilaisuuden alkua äänentoistosta huolehtivalle taholle Agorasaliin. Taustamusiikin saa kuka vain käyttöönsä Satakuntaliitosta Ulla Koivulalta
- tärkeänä pidettiin, että etukäteen tiedotetaan mahdollisuudesta pysäköidä auto tietyille parkkipaikoille ilman kiekkoa
- kaikille esiintyjille tarjosi Satakuntaliitto ruoan ja sen sai sihteerin ojentamaa lipuketta vastaan.
- kävijöille Satakuntaliitto tarjosi kahvin ja pullan – gluteenittomuus ja laktoosittomuus huomioitiin – kahvin ja pullan sai ilmoittautumisen jälkeen ojennetulla lipukkeella
- nuoret oli huomioitu tilaisuuden teemassa Ihanat ikäpolvet – ikäpolvien kohtaaminen sekä käytännössä. Nuoria oli esiintymässä ja panelisteina. Nuorten mukana olo ja nuorisoa edustavien tahojen mukaan kutsuminen aiheutti sen, että näytteilleasettajien pöytiä ei jaettu yhtä innokkaasti kuin edellisenä vuonna, vaan niiden määrää rajoitettiin. Samoin tänä vuonna ei oltu ostettu SAMK:sta käytävätilaa, mikä teki sen, että meillä oli käytössämme näytteilleasettajia varten pienempi tila kuin edellisenä vuonna, joten sitä kautta tuli myös vähemmän näytteilleasettajia mukaan. Näytteilleasettajapöytä oli maksuton.
- korvaamaton apu oli se, että ilmoittautumisia oli vastaanottamassa Satakuntaliitosta Sanna Oksa sekä Satakunnan vanhusneuvostosta Ritva Kangassalo. Samoin suurena apuna oli juontajan homman hoitanut Aku Keltto. Kannattaa jakaa töitä mahdollisimman monelle ja sitouttaa ihmiset töihin päivän aikana.
- palautetta kerättiin jakamalla ilmoittautumisen yhteydessä palautelomakkeita vieraille. Mikäli jätti yhteystietonsa lomakkeeseen, osallistui arvontaan, johon oli Satakuntaliitosta kerätty palkinnoksi kirjapalkintoja. Sihteeri vei osan kirjoista henkilökohtaisesti perille ja osa palkinnon saaneista oli vielä paikalla arvontaa suoritettaessa. Näin ei tarvinnut lähettää postitse yhtään palkintoa ja säästyi postikulut.
- tapahtumaa järjestettäessä on tärkeää, että yhdellä ihmisellä on langat käsissään selkeästi. Näin yksi ihminen tietää koko ajan, missä mennään. Samoin on tärkeää, että tiedotuksessa korostetaan järjestävää tahoa sekä ihmistä, keneltä voi kysyä lisää – näin mahdollinen kävijä voi kysyä etukäteen ja varmistua asioista, mitkä jäivät hänelle avoimiksi.
- ystävällinen palvelu ja ihmiset huomioiva energinen ja aktiivinen käytös paikan päällä tilaisuudessa on tärkeää, jotta kävijät tulevat huomioiduiksi ja heille jää arvostettu ja välitetty olo.