Ennakoinnin toimintamallin kehittäminen

Satakuntaliitto uudistaa alueellista ennakointityötään kohti ennakoidun rakennemuutoksen hallintaa. Tässä työssä korostuvat:
–      ennakoinnin hyödyntäminen, alueiden oma varautuminen elinkeinojen uudistamiseen sekä älykkään erikoistumisen ja kokeilukulttuurin vahvistaminen.
–      ennakoiva rakennemuutos on jatkuvaan strategiatyöhön ja päätöksentekoon sisältyvä asia ja ennakoivan rakennemuutoksen hallinta tarvitsee tulevaisuuskestäviä strategioita sekä ketterää ja kokeilevaa toteutusta.

Satakuntaliitto osallistui vuoden 2013 aikana toteutettuun kuuden maakunnan (Länsi-Suomen liitot ja Hämeen liitto) Alueellisen ennakoinnin kehittämispilottiin. EMMA -nimeä kantavan hankkeen tavoitteena oli vahvistaa käyttäjälähtöistä ennakointitoimintaa maakunnallisissa toimintaympäristöissä siten, että toimintaa tuloksellisesti sulautetaan päätöksentekoon.

EMMA – sivustolla on vankka tietopaketti alueellisen ennakoinnin merkityksestä, menetelmistä ja verkostoista. Sivuilta löytyy myös ReFo-arviointityökalu, jonka avulla voidaan arvioida alueen tai organisaation ennakointiprosessin vahvuuksia. Työkalu tunnistaa kehitettävät kohteet, jonka jälkeen kehittämistoimenpiteissä pystytään edistymään.